Jasper - Lake Louise - Banff - Revelstoke - Reisverslag uit Kelowna, Canada van Femke Heijden - WaarBenJij.nu Jasper - Lake Louise - Banff - Revelstoke - Reisverslag uit Kelowna, Canada van Femke Heijden - WaarBenJij.nu

Jasper - Lake Louise - Banff - Revelstoke

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

28 Juli 2015 | Canada, Kelowna

Na een ruime week off line te zijn geweest, nu een mooi plekje bij de Mc Donalds om weer eens een verslag op de site te zetten. We hebben prachtige campings gehad in de NP Jasper en Banff, maar zonder wifi.Ook lekker!!

Het is dus een hele update ;)!

Dag 10 Kamloops – Clearwater
Eerst lekker rustig aan gedaan, we hebben maar een korte rit voor de boeg vandaag. Op naar Wells Grey en hopelijk daar wat mooie wildlife zien, want we willen de beren eigenlijk ook wel eens zien hier in Canada. We rijden meteen door naar het park en stoppen bij een mooie waterval. Op het bord lazen we dat we een route naar beneden konden lopen, zou maar 1 km zijn. Dit zouden we gaan doen. Het paadje werd smaller en smaller en de helling waar we langs af liepen steeds stijler. Op een gegeven moment hadden we allebei zoiets van….. dit gaat het toch niet worden. Ik met mijn knikkende knieën weer omhoog en wat was ik blij toen we de omheining weer zagen. We gingen weer verder het park in en zijn op verschillende mooie plekken gestopt. De hiking tracks die er staan aangegeven zijn niet altijd even betrouwbaar, verschillende keren zijn we op plekken gekomen waar we op een gegeven moment het idee hadden dat het geen pad meer was. Dan toch maar weer omdraaien, omdat we toch weer niet zo avontuurlijk zijn om zo de wildernis in te gaan. Als laatste zijn we bij de Helmicken Falls geweest, prachtige waterval die uitkomt in een soort komgrot. Super mooie plek. Ook de KOA camping waar we verblijven is prima, ruime plek en alles heel netjes.

Dag 11 Clearwater – Jasper
Vandaag gaan we naar de Rocky Mountains en de parken Jasper en Banff. Onze eerste stop is Jasper. De route er naartoe is geweldig mooi, vele bergen, meren en mooie uitzichten. Het weer wordt wel steeds minder en minder. Vanmorgen vertrokken met 30 graden en halverwege zien we 13 graden op de teller staan. Bij een stop onze korte broeken en shirtjes wisselen voor lange broeken en vesten. Ook begint het steeds meer te regen. Eenmaal aangekomen in het park klaart het gelukkig toch weer wat op. Eerst even in Jasper wezen kijken, dit is super toeristische en lijkt net een skioord. Daar wat informatie ingewonnen en op naar onze camping in het park: Pocahontas. Onderweg zien we verschillende auto’s stil staan, wij (kuddedieren) ook stoppen natuurlijk. Waren een paar mooie elandachtige beesten. Het safari gevoel van Afrika komt weer naar boven. De camping is prachtig, midden in de bossen en met een mooie fire pit, waar we ons eten konden BBQ-en en lekker vuurtje stoken. We kregen bij aankomst meteen een folder in onze handen gedrukt over wat we wel en niet moesten doen op de camping ivm de beren. We hebben heerlijk lang bij het vuurtje buiten kunnen zitten.

Dag 12 Jasper
Vandaag heel vroeg de wekker gezet om wildlife te gaan spotten. We wilde naar Maligne Lake gaan, maar de weg daar naartoe was afgesloten ivm grote bosbranden. We gingen toch even kijken hoe ver we konden komen. Toen we bij Maligne Canyon kwamen konden we niet verder. Hier gestopt en een heel stuk langs de canyon gelopen, hoe verder we afzakten, hoe breder de rivier werd. Echt prachtig. We waren er heel vroeg, dus nog bijna geen mens (toerist) te zien. Dat was heerlijk, wel goed opletten of we geen beren zagen. Dit was niet het geval. Toen we weer bijna terug bij de parkeerplaats waren zagen we dat deze bijna vol stond en er waren ontzettend veel mensen. Hierna zijn we naar Pyramid Lake gereden en daar hebben we een kano gehuurd en hebben we 1,5 uur over het meer gekanood. Een mooie tocht en mooie herten gezien aan de kant van het meer. Op de radio hadden we gehoord dat de weg naar Maligne Lake open zou gaan om 13.00 uur. Wij dus hup naar Maligne Lake. Onderweg daarnaartoe zagen we ruim 10 km aan afgebrande bomen/ bossen en zwarte grond. Het zag er echt troosteloos uit. Onvoorstelbaar dat dit door de blikseminslagen is gekomen, echt natuurgeweld. Onderweg passeerden we Medicine Lake, prachtig blauw, maar helaas mochten we nergens stoppen ivm de bosbranden die geweest waren. Bij Maligne Lake eerst wat lekkers gegeten, intussen veel regen en dus maar in de camper gebleven tot het droog was. Maligne Lake zag er bij ons niet zo heel spectaculair uit ivm de bewolking en dat een deel van het meer in de wolken lag. Even rondje gelopen, foto’s gemaakt en weer door! Onderweg zien we een paar auto’s staan en wij weer aansluiten. En wat zagen we na een paar minuten….. DE ZWARTE BEER!! Wouw, wouw, wouw…. Langzaam mee gereden en hele mooie foto’s gemaakt. Maar wat er gebeurde op de weg was ongelofelijk…. Het leek wel een wagenpark, overal auto’s kris kras op de weg. En hoewel er zoveel gewaarschuwd wordt om voorzichtig te zijn in het bijzijn van beren, zijn er mensen die meteen uit de auto springen en richting de beer lopen…. Deze mensen zijn echt niet goed wijs. Zo ook degene die dan ook nog eens de auto achterlaten, waardoor niemand er meer door kan. Het resultaat veel getoeter en heel veel oponthoud. Iedereen lijkt ineens alleen maar aan zichzelf te denken en de beer en de rest laat ze gewoon koud. Zoiets als dit hebben we nog nooit meegemaakt, zelfs niet bij de leeuwen en chita’s die we in Afrika spotte. Daar was het ook druk, maar iedereen maakt paar foto’s en rijd door, zodat iedereen er van kan genieten…. Nadat we ontsnapt waren aan de drukte een paar kilometer verder weer een Zwarte Beer en deze kwam ons tegemoet gelopen, wat mooi en bijzonder. Weer een heleboel foto’s gemaakt en gelukkig hier niet zo’n spektakel met auto’s als eerder. Met een heel voldaan gevoel op naar de volgende camping, ook in het park. Deze is een stuk groter maar ook hele mooi gelegen in de bossen. Hier kregen we een extra waarschuwing voor beren, omdat deze rondom de camping waren gesignaleerd. Hier ook weer lekker kunne BBQ-en op onze fire pit en alles goed opgeborgen tegen de beren.

Dag 13 Icelfields Parkway naar Lake Louise
Vandaag op tijd opstaan om te vertrekken over een van de mooiste routes ter wereld, volgens National Geographic: Icefields Parkway van Jasper naar Lake Louise. We gaan de eerste stop maken op aanraden van een ouder Amerikaans stel wat we hadden ontmoet bij Pyramid Lake: Athabasca Falls. Dit is een prachige waterval, waar het water met vol geweld doorheen komt. Erna zijn nog verschillende potholes zichtbaar. Er staat ook duidelijk vermeld dat je op de paden moet blijven, ook voor de foto’s. De rotsen zijn ontzettend glad en het water is smeltwater vanuit de bergen en dus super koud. Toch zijn er altijd mensen die niet luisteren en blijkbaar overlijden er elke paar jaar wel een aantal door hypothermie. Hierna door op de Icefields Parkway. Ontzettend hoge bergen zijn er te zien en hoe verder we rijden hoe meer de temperatuur daalt en er ook sneeuw op de toppen komt. Bij de Colombia Icefields aangekomen en daar zien we verschillende gletsjers op de bergen liggen. Prachtig. We besluiten eerst naar het informatiecentrum te gaan. Hier lijkt het wel een pretpark zo druk, onvoorstelbaar. We waren al langs de skywalk gereden en daar hadden we toch meer van verwacht en vonden dat geen 30 dollar p.p. waard, omdat je niet eens boven een gletsjer stond. Dus die viel al af. Uiteindelijk zijn we zelf naar de Gletsjer Saskatchewan gelopen. Er werd gewaarschuwd voor ijle lucht i.v.m. de hoogte. Het was geen lange tocht, maar wel een hele klim en ik merkte halverwege dat mn benen ontzettend zwaar werden en mn hart ontzettend snel en hard begon te kloppen. Dus ff pauze en bijkomen en daarna door naar het begin van de gletsjer. Prachtig, wel ontzettend jammer om te zien is hoe snel hij smelt. In 30 jaar is bij wel een ongeveer 300m is gekrompen. Ook wordt het belang van zuinig zijn op de natuur overal vermeld. Goed dat ze daar zo met het milieu bezig zijn. Na de Icefields door naar Pyote Lake. Hier naar het uitkijkpunt gelopen en wat een prachtig super blauw meer…. Lijkt Frans Polynesie wel. We maken nog een stop voordat we naar de camping gaan: Bow Lake, welke recht aan de Icefields Parkway ligt. Hier ff rondje gelopen, maar het was ontzettend koud. Dus het rondje werd maar kort. Dikke trui en muts op, nog niet genoeg. De wind was erg straf. Dus weer lekker de verwarming aan in de camper en boodschapjes doen en naar de camping.

Dag 14 Lake Louise – Banff
Na een ontzettend koude nacht op weg naar het beroemde Lake Louise. Het is een bewolkte dag, hierdoor het water niet zo helder blauw als op de foto’s in de reisgidsen. Het is een prachtig meer met uitzicht op de bergen en gletsjer. De hele entourage eromheen doet ons een beetje aan de efteling denken. Groot hotel erbij en ontzettend druk. Al met parkeren is het druk, druk, druk… Gelukkig hebben we snel een stel in het visier dat wil vertrekken en daar hebben we de camper neer gezet. Na een goei half uur, terug naar de camper, dit hebben we wel gezien. Lake Morraine zou wat minder druk zijn. Dus hier op af…. Maar dat bleek niet zo te zijn, er staat gewoon file bij de afslag en dan moet je nog een weg van 14km. Dit laten we maar even aan ons voorbij gaan. We gaan eens richitng Banff. Onderweg stoppen we bij Johnston Canyon. Hier hebben we een prachtige route van 5,5 km gelopen langs de canyon en watervallen. Echt prachtig en een mooie tocht. Hierna op naar onze nieuwe camping in Banff. Deze is wat minder, beetje massaal en met z’n alle achter elkaar in een straatje. We waren natuurlijk ontzettend verwend met de vorige 2 campings waar we heerlijk konden stoken op onze fire pit. Vanavond met de bus Banff in en lekkere steak eten bij Earls. Banff oogt een stuk groter dan Jasper en ook meer toeristisch, veel souvenir winkels en eettentjes waar je kijkt.

Dag 15 Banff
We worden wakker met een stralend zonnetje en na een heerlijk ontbijtje gaan we richting Lake Minnewanka. Een heel groot meer en willen daar een mooie route gaan lopen. Daar aangekomen begint het te betrekken en te regenen. Eerst ff schuilen in de camper, maar het ziet er niet naar uit dat het beter wordt. Dus een rondrit uitgestippeld en via de dam richting de golfbaan. Daar waren gisteren nog een aantal Elks gespot, dus wij eens kijken of we daar iets van wildlife zouden zien. Halverwege werden we tegen gehouden en moesten we omdraaien, omdat ze de weg aan het vernieuwen zijn. Terug nog even bij een mooie waterval gestopt, vlug uitgestapt, gekeken en foto gemaakt. Toen richting de Banff Gondola. Maar daar aangekomen nog steeds: regen, regen, regen en de berg lag in een wolk, dus geen mooi uitzicht. We zijn terug gereden naar de camping en daar lekker gerelaxed. Rond 4 uur weer stralende zon en hup in de camper en naar de Banff Gondola, daar naar boven gegaan en de route naar het weerstation gelopen. Een prachtig uitzicht over Banff, de Bow Rivier en de omliggende bergen. Prachtig gewoon. Nog even heerlijk gegeten in Banff voordat we terug gingen naar de camping en genoten van een prachtige zonsondergang in de bergen.

Dag 16 Banff – Revelstoke
Vandaag staat de toch naar Revelstoke op de planning, ruim 280 km. We gaan eerst weer een stukje terug richting Lake Louise, daar besluiten we toch nog maar eens een rit richting Lake Morraine te maken. Nu is het op de weg rustig en wij goede hoop dat het niet druk zou zijn. Schijn bedriegt, want de parkeerplaats is bommetje vol en voor de campers al helemaal geen plaats. Rob vlug uit de camper gestapt om foto’s te maken en ik een paar rondjes parkeerplaats gedaan. Met mij nog een camper meer die mee bleef rondrijden. Na deze rit op naar de Takakkaw falls. Het rijden door de bergen is echt heerlijk en blijft prachtig. We komen bij een super scherpe haarspeld bocht en ik krijg hem wel door de eerste bocht, maar de 2e niet. Pfff…. Zweethandjes en hartkloppingen kreeg ik van het stijl omhoog rijden en nu zou ik dan nog een stukje terug moeten laten zakken…. Gelukkig heeft Rob even het stuur overgenomen en de camper behendig omhoog gebracht. Onderweg zien we de 254m hoge waterval al uit de berg denderen, wat een geluid en wat een mooi gezicht. Daar rondgelopen en met de waterval achter ons, onze lunch (lekker knakworstjes) klaargemaakt. Wij dachten gisteren een paar lekkere broodjes gehaald te hebben voor de knakkies, maar bij het opensnijden waren het pudding broodjes… hihihi…. Oeps niet goed op de zak gekeken. Nadat onze magen gevuld waren richting het stadje Golden, daar is een wolvenopvangcentrum volgens de Lonely Planet. Deze was er ook, maar was meer een educatief centrum over wolven. Half uur uitleg gekregen en de wolven bekeken (die overigens uit de dierentuin kwamen). Door naar de camping in Revelstoke en eerst nog wat boodschapjes doen. We hebben weer een mooie plek tussen de bomen en in de bossen, heerlijk genieten hier in Canadag. Helaas gaan we onze laatste week alweer in nu….

Dag 17 Revelstoke - Kelowna
Vandaag een mooie route door het Okanangan gebied richting Kelowna. Eerst nog een stop gemaakt op mount Revelstoke en daar wederom een prachtige route gelopen. De bergen worden minder hoog en het weer wordt ook weer een stuk aangenamer, hoe verder we rijden. De vestjes kunnen weer uit blijven. Onderweg zien we mooie bighorn sheeps, yes, yes, yes.... kunnen we ook weer op ons lijstje erbij zetten van Wildlife dat gespot is!

Het is een lang verslag geworden, veel leesplezier :P!

• 28 Juli 2015 - 10:45

Mandy:

Weer een spannend verhaal. Ik had jullie al gemist! Geniet nog van de laatste week! En laat ons niet zo lang op die beren foto wachten;) ben benieuwd!!

• 28 Juli 2015 - 10:54

Mieke:

Fijn dat jullie het zo goed maken, geniet nog van jullie laatste week!!

• 28 Juli 2015 - 11:50

Mies:

Hee Globetrotters!!!!!!!

Wat een vacantie PRACHTIG!!

Super fijn om weer een verslag te lezen,straks nog een keer
    want er staat zoveel in sjonge,sjonge dat sla ik in een keer niet op!!!!!

Geniet er deze week nog net zo van.

Heel veel gr.xx PJ en MM.

• 30 Juli 2015 - 14:35

Theo:

leuk om jullie verhalen weer te lezen. prachtige natuur als ik jullie verhalen lees. nog veel plezier!