Hiroshima - Miyajima - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Femke Heijden - WaarBenJij.nu Hiroshima - Miyajima - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Femke Heijden - WaarBenJij.nu

Hiroshima - Miyajima

Blijf op de hoogte en volg Femke

30 September 2016 | Japan, Hiroshima

Intussen alweer een paar dagen in Hiroshima. Gisteren naar het vredespark geweest waar verschillende herdenkinspunten zijn voor o.a. de omgekomen kinderen bij de atoomramp van 6 augustus 1945 en de overleden mensen. Verder brand er het vredesvuur, wat zal blijven branden totdat alle nucleaire wapens in de wereld zijn opgeheven. Ook is er a-bomb, dit gebouw is de restant van de atoomramp en is een world herritage geworden, zodat dit altijd herdacht wordt. Verder zijn we het museum in geweest. Opvallend is hoe neutraal het verteld wordt, met geen enkel vinger wordt naar de amerikanen gewezen als de boosdoeners. Het wordt ons echt duidelijk hoe omvangrijk deze ramp is geweest. De bom die op ongeveer 600m boven de grond afging, vaagde meteen in een straal van 2km alles weg, daarbuiten tot 5 km nog heel veel schade en mensen verbrand. Bij de eerste inslag waren er al meer dan honderduizend doden, wat in de dagen erop opliep tot honderduizenden die bezweken aan de stralingsziekte. Ook zijn er veel mensen met o.a. kanker/ leukemie door deze ramp. Er zijn hier veel schoolgaande kinderen te vinden op een soort schoolreisje, maar iedereen is heel correct en respectvol. Net zoals in Auswich als je daar bent, de sfeer is vergelijkbaar.

Vandaag naar het eiland Miyajima geweest. Een uur met de streetcar, daarna 10min met de ferry en daar zien we de prachtige torri al voor de dag komen. Het weer is ons gunstig en de zon lijkt door te willen breken. We bekijken eerst de torri bij hoogtij, dan staat deze helemaal in het water. Op de shrine achter de torri maakt een bruidje zich klaar voor de bruiloft, het ziet er prachtig uit. Alleen die ongelukkige slippers, dat loopt vast niet fijn en aan haar lopen te zien is het ook niet comfortabel. We verkennen het eiland en verbazen ons hoe mooi het is en alle pracht en praal. Het is een echt tropisch eiland met daarbij horende jungle!! We genieten volop. Qua toeristen is het vandaag ook erg rustig. We hebben nog een prachtige tempel bezocht en toen het laagtij was naar de torri terug om hem toch even aan te raken!!

Vanavond voor de derde keer bij ons favo restaurant Hassei gegeten... de beroemde Okonimiyaki. We worden warm verwelkomd en mogen onze namen op de muur schrijven. Deze staat helemaal vol met namen van mensen over de hele wereld! De vrouwelijke bediening die gister nogal nukkig was, heeft vandaag een hele goede bui. Praat veel en heeft zelfs in een boekje wat nederlandse woorden staan, maar niet in het nederlands, nee in het japans hoe je het uitspreekt!!

Morgen gaat de reis verder naar Kyoto!!

• 01 Oktober 2016 - 08:59

Mam Mies:

Hee Goeierds,

Weer een prachtig verslag van jullie super mooie vakantie.
    Ik geloof best dat Hiroshima heel indrukwekkend is, we hebben er veel over gehoord
    en gelezen en nu staan jullie daar dan
    Ook het eiland Miyajima lijkt ons prachtig.
    Geniet ervan en zeker ook van het lekker eten!!!!!!!!!

Groetjes en een dikke knuffel van ons samen.