Takayama - Reisverslag uit Takayama, Japan van Femke Heijden - WaarBenJij.nu Takayama - Reisverslag uit Takayama, Japan van Femke Heijden - WaarBenJij.nu

Takayama

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

07 Oktober 2016 | Japan, Takayama

Gister hebben we een fiets gehuurd en zijn de omgeving van Takayama gaan verkennen. We hadden heerlijk weer. Wij allebei op een kleine vouwfiets, waar de zadelpen nog groter was dan het frame van de fiets... hahaha... Gelukkig een fiets met versnellingen, want we liggen in een dal en hierdoor soms bergop. Als eerste naar het praalwagenmuseum, waar 4 praalwagens tentoongesteld staan. In zowel het voorjaar als in het najaar is hier een soort van festival met praalwagens. Er komen ruim 300.000 bezoekers naar dit rustige stadje om dat mee te maken. Het gaat heel traditioneel, zoals heel veel hier in Japan. Na het museum gezien te hebben op naar de Lionheads museum. Dit blijkt ook een poppenmuseum te zijn. Daar aangekomen zien we dat dit museum zelfs een michelin ster heeft... Nou dat belooft wat!! Als eerste krijgen we een hele uitleg over de mechanische poppen en de poppen waarachter de mens zit. Dit wordt erg leuk gedaan. In het museums staan ruim 300 leeuwenmaskers en is dan ook het museum met de grootste collectie in heel Japan. Hierna gaan we een leuke tocht fietsen langs tempels, tenminste dat dachten we... het was even trap op... trap af... hmmm... dat was niet echt een fietsroute, maar een wandelroute. Ook blijkt de kaart niet helemaal te kloppen wat het allemaal een uitdaging maakt. Maar we hebben veel mooie dingen gezien en vooral het oude gedeelte is erg mooi. We merken dat het hier veel rustiger is en ook weinig toeristen, waar we vandaan komen zijn toch meer de grote steden, dus dit is een welkome afwisseling. Het verkeer rijdt hier links en dat is soms nog wel even aanpassen, want als het rustig is, dan rijden wij alweer heel snel rechts van de weg....

Vandaag naar Shirakawa-go geweest. Een dorp wat lang voor de buitenwereld was afgeloten door de hoge bergketens die rondom het dorp liggen. Een busrit van 50 min brengt ons naar het stadje. n die zich daardoor vrij onafhankelijk van de omliggende streken heeft ontwikkeld. De inwoners leefden van het cultiveren van de moerbei en het telen van zijderupsen. De boerderijen in deze streek zijn gebouwd in de gassho-zukuri-stijl, die wordt gekenmerkt door steile, puntige rieten daken, bedoeld om de hevige sneeuwval in de streek te kunnen weerstaan. Deze gebouwen zijn de enige voorbeelden van deze stijl in Japan. Ondanks de economische veranderingen zijn de dorpjes uitzonderlijke voorbeelden gebleven van de traditionele manier van leven die perfect aansluit bij de omgeving en de socio-economische omstandigheden. Het is prachtig en we hebben er heerlijk rond kunnen lopen. Het lijkt alsof we honder jaar terug gaan in de tijd daar.

Morgen weer op weg naar Kanazawa!!

• 07 Oktober 2016 - 20:47

Mam Mies:

Hee Goeierds

Heel mooi verslag .
    Prachtig zo.n dorpje waar je terug gaat in de tijd.
    En dan twee van die "lange lentes " op zo.n klein fietsje,ha ha.

Hee Goeierds,

Weer een prachtig verslag !!
    Prachtig om in zo.n dorpje te zijn waar je terug gaat in de tijd.
    En dan twee van die "lange lentes"op zo.n klein fietsje.
    Goeie reis morgen naar Kanazawa.
    Dikke knuffel van ons beide.

• 07 Oktober 2016 - 23:34

Ralph En Floor :

Naar goed dat we er niet bij zijn... teveel slappe lach momenten!
    Met die fiets en trapjes!

Klinkt super wat jullie meemaken!! Te gek!! Geniet er flink van!!
    Lieve kussen!!