Back in Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Femke Heijden - WaarBenJij.nu Back in Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van Femke Heijden - WaarBenJij.nu

Back in Damascus

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

30 Juli 2010 | Syrië, Damascus

We zijn weer terug in Damascus. Hebben afscheid genomen van onze chauffeur Khldon. Een geweldige chauffeur die ons overal goed en veilig heeft afgezet. De rijstijl hier in Syrie is wat anders dan in Nederland. Zo is het hier gewoon dat je bumperkleeft, gaat inhalen terwijl het eigenlijk niet kan en met 3-4 auto's langs elkaar op een 2 baans weg rijdt. Ook de aanduiding is hier minimaal, zo kom je op een spiltsing en dan geen bord (zelfs niet in het arabisch) wat welke kant is. We zijn dan ook heel blij dat we de chauffeur tot onze beschikking hebben gehad!!!

Vanmorgen bij Crac de Chevelliers geweest. Ongeloofelijk wat daar nog van overeind staat. Een heel mooi kasteel waar je ook overal mag komen! Zeer indrukwekkend!! Pap (Theo) dit is echt iets voor jou, al die historie en die verhalen!

Het internet gisteren was erg langzaam. Het was een inbel verbinding, dat is voor ons Nederlanders alweer jaren geleden dat er zoiets was. Dan besef je weer hoe luxe het bij ons is.

We hebben veel verschil gemerkt tussen de steden qua bedekken van vrouwen. In Damascus is het net allemaal wat vrijer. In Aleppo veel zwaar gesluierde vrouwen. Ik (Femke) heb elke dag een shirt met lange/3 kwart mouwen aan, lange broek en bijna altijd een sjaal om..... Wat goed is voor de kou is ook goed voor de warmte zeggen ze..... Ik heb me hierdoor ook geen een moment ongemakkelijk gevoeld of nageroepen gevoeld. Erg goed te reizen op deze manier!!

De temperatuur ligt op dit moment 5 tot 8 graden hoger dan normaal in Syrie, het is dan ook extreem warm. Vandaag tegen de 50 graden aan. We kunnen het verschil met afgelopen zondag ook goed merken, toen was het een stuk aangenamer. Nu begint het donker te worden en af te koelen, dus dat is erg prettig!

Vandaag is het de eerste dag van het weekend van de Syriers. Dus in Damascus aangekomen en om 17.00 uur richting de Souk gegaan, bijna alles dicht....... Nog even wat rondgelopen en daarna bij een theehuis lekker wat wezen drinken. Alle syriers zitten daar aan de waterpijp en roken als een ketter....

Morgen gaan we alweer naar Jordanie. Om 7.30 uur vertrekt onze bus en om 7.00 uur moeten we er al zijn. Dus om 6.30 uur de taxi...ahh.... erg vroeg, maar in de bus kunnen we lekker bijslapen. Hopelijk hebben we in Jordanie wel bereik met onze telefoon!!

Iedereen erg bedankt voor de leuke berichtjes. Leuk om zo wat vanuit Nederland te horen!!

Papa en Mama (Theo en Mieke) een hele goede reis en veel plezier in Frankrijk en als we bereik hebben sms ik nog even!!

Het volgende bericht zal vanuit Jordanie komen. Als de mensen daar net zo vriendelijk en gastvrij zijn als ze hier zijn, kan de vakantie niet meer stuk!!

Groetjes,
Rob en Femke

• 30 Juli 2010 - 19:14

Theo En Mieke:

Hoi Femke en Rob,
    In Syrie hebben jullie al veel gezien, leuke foto's.
    Morgen een fijne busreis naar Jordanie. We blijven jullie volgen ook vanuit Frankrijk. Nog heel veel plezier.
    groetjes pa en ma

• 30 Juli 2010 - 19:18

Els:

Gelukkig hebben jullie een geweldige chauffeur gehad...ik zou met schrik in die auto zitten, dat weet ik wel.

Ik zie weer wat leuke foto's voorbij komen.

Goeie reis naar Jordanië en tot de volgende mail.

Groetjes vanuit Uden "Buiten"

• 30 Juli 2010 - 19:25

Niermala:

Hey vakantiegang(st)er(s),
    Lees dat jullie het goed naar jullie zin hebben en lekker genieten. Huur aub zelf geen auto voordat je ergen in the middle of nowhere belandt. Leuke foto's en die kleren staat je leuk Femke en de bril. Chique.
    Rob, je bent een echte met die leuke tulband/sjaal. Ben benieuwd naar jullie verdere ervaringen. Veel plezier nog. Veel liefs van Niermala.

• 30 Juli 2010 - 20:08

Jordy En Linda:

Echt mooi om jullie verhalen te lezen, echt interessant ook! Poe 50 graden, das werm ;-) en mooie foto's, het is te zien dat jullie volop genieten!! Mooi land zeg!

Nog heel veel plezier, goede reis naar Jordanië en tot het volgende verhaal!

Have fun,

xx Jordy en Linda

• 31 Juli 2010 - 08:35

Wout:

Zo warm en dan zo volledig bedekt kleding aan moeten. Dan maakt het volgens mij wel 'n extra uitdaging!

• 31 Juli 2010 - 12:18

Jan En Mies:

Hoi Rob en Femke fijn om berichtjes te lezen en heel fijn dat het goed gaat met jullie.Onze vacantie is niet zo goed geeidigd ik'Mies'heb mijn arm gebroken.gewoon pech onderuit gegleden.gr.pap en mam.